سرخط خبرها
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.
واحد بازرسی و شکایات واحد بازرسی و شکایات
واحد بازرسی و شکایات
نکات مالیاتی که لازم است بدانیم… نکات مالیاتی که لازم است بدانیم…
نکات مالیاتی که لازم است بدانیم…
لینک پیج اینستاگرام لینک پیج اینستاگرام
لینک پیج اینستاگرام
اپلیکیشن اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو تهران رونمایی شد اپلیکیشن اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو تهران رونمایی شد
اپلیکیشن اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو تهران رونمایی شد
مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتحادیه مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتحادیه
مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتحادیه
خانه / آموزش / روش های اصالت سنجی کالا با شناسه رهگیری

روش های اصالت سنجی کالا با شناسه رهگیری

در راستای اجرای طرح کد شناسایی کالا ،سامانه #۷۷۷۷ *۴* جهت استعلام اصالت کالای مورد نظر راه اندازی شد.
خریداران و مصرف کنندگان می توانند ، پیش از خرید کالای مورد نظر خود با ارسال شناسه کالا با سامانه اعلام شده ،از اصالت و سلامت محصول ، مطمئن شوند .
همانگونه که شهروندان استحضار دارند ، طرح کد شناسه کالا با هدف ساماندهی جلوگیری از ورود محصولات قاچاق و تقلبی به کشور و پیشگیری از ضرر و زیان های ناشی از توزیع کالاهای قاچاق بر پیکره اقتصادی کشور طراحی شده و به مرحله اجرا در آمده است .

کد یا شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، به مجموعه‌ای از خصوصیات کالا شامل فیلدهای توصیفی نظیر نوع، جنس، مدل، نام تجاری و نوع کاربری که در شرح تجاری کالا مؤثر است، نسبت داده شده و با ثبت فیلدهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر، به عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور شناخته می‌شود.

شناسه کالا ممکن است شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به کاربر داده می‌شود یا اینکه کد معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد. از آنجایی که این کد به عنوان کلیدکد شناسنامه کالاست با فراخوانی آن، اطلاعات شناسنامه کالا در اختیار فرد استعلام کننده قرار داده می‌شود.
هر شرکتی می‌بایست برای تمامی سایزها یا مدل های یک کالا کد IRC جداگانه‌ای دریافت کند. روند کار به این صورت است که در ابتدا شرکت در قسمت ثبت کالا کد  IRC  مادری را ثبت کرده و سپس با درج کد GTIN و توضیحات صحیح مربوط به آن سایز یا مدل، کد IRC فرزندی دریافت کند.

سامانه استعلام بارکد کالا

تأمین کالای اصیل و باکیفیت که مورد تأیید ناظران کنترل کیفیت واقع ‌شده باشد، برای تمام عاملان زنجیره تامین در صنایع مختلف اهمیت بسیاری دارد. از طرفی جلوگیری از ورود کالای تقلبی، جعلی و بی‌کیفیت از دغدغه‌های این افراد نیز هست که گاهی هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند. بارکدهای GS1، محصول، تجهیزات و تأمین‌کننده را دقیقاً شناسایی می‌کند. با اسکن کردن بارکدها اطلاعات صحیح به‌صورت خودکار به سیستم اطلاعاتی وارد شده و کاتالوگ الکترونیکی محصول را به همراه سوابق آن (اعم از نام تولیدکننده، نام توزیع‌کننده و نام سازمان کنترل‌کننده کیفیت) ارائه می‌کند.

با استفاده از سامانه ETS تمامی محصولاتی که تأمین‌کننده تولید کرده و به آنها شماره‌ سریال (SGTIN) تخصیص داده است، توسط سازمان مربوطه ازنظر کیفیت کنترل می‌شوند و اطلاعات و ویژگی‌های فنی محصولات را تأیید می‌کنند و در صورت عدم‌تأیید مواردی خاص با بیان ذکر علت، کد کالای تأیید نشده را به کارتابل تأمین‌کننده بازمی‌گردانند تا برای آن تصمیماتی اتخاذ شود.

شناسایی کالاهای اصل و باکیفیت از کالاهای جعلی و تقلبی تنها از طریق اسکن بارکد کالاها، باعث کاهش بسیاری از هزینه‌های عملیاتی و افزایش کارایی در سراسر زنجیره تأمین خواهد شد. بارکدهای GS1 زبان مشترکی را در کل زنجیره تأمین بین تمام سیستم‌های اطلاعاتی، از تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی، ایجاد می‌کند.

بارکدهای GS1 بر روی تمامی سطوح بسته‌بندی محصول، از کوچکترین تا بزرگترین واحد آن، نصب می‌شود و کالا را به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد شناسایی و امکان ردیابی آنها را فراهم می‌کند. اسکن خودکار، این اطمینان را ایجاد می‌کند تا اطلاعات به‌گونه‌ای دقیق در دسترس باشد. همچنین مدیریت مؤثر زنجیره تأمین و فراخوانی و ردیابی کالاها را موجب می‌شود.

سامانه ( ETS ) با تخصیص شناسنامه بر مبنای استاندارد‌های جهانی، خدمات ردیابی کالا در زنجیره تامین، رهگیری کالا در زنجیره تامین، تایید اصالت کالا را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. سایت رسمی این سامانه به نشانی http://ets.gs1-ir.org  می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های شما باشد.  یا در صورت بروز مشکل می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۹۳۷۵۲۵ تماس بگیرید.

سامانه شناسه رهگیری

سامانه شناسه رهگیری در راستای آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز راه اندازی شد. این سامانه به شفاف‌سازی اسناد تجاری و كنترل قاچاق كالا كمک می‌کند. این مهم امكان مناسب‌تری را برای رصد و ممیزی كالاها در سطح بازار مشخص كرده و امكان شناخت و ممیزی كالاهایی كه به شكل قانونی تولید یا وارد می‌شود را میسر خواهد كرد. در این شیوه، واردكنندگان یا تولیدكنندگان با مراجعه به سامانه به آدرس https://www.ntsw.ir/  و ثبت نام، نسبت به تولید شناسه كالا اقدام می‌كنند و پس از آن برای ایجاد تمایز بین اقلام مختلف یک كالا در سطح عرضه، نسبت به ایجاد شناسه رهگیری اقدام می‌شود.

سامانه شناسایی کالای قاچاق

ملاک تشخیص قاچاق بودن کالا، سامانه جامع امور گمرکی است. در ماده ۱۱۷ قانون امور گمرکی آمده است: «اسناد مثبته گمرکی که در موارد احتمالی قاچاق می‌توان به آن استناد نمود، عبارتند از پروانه‌های ورود گمرکی، پته گمرکی، قبض سپرده موجب ترخیص کالا و سایر موارد مندرج در این ماده است و مشخصات مذکور در این اسناد باید با مشخصات کالا تطبیق نمایند.» در این ارتباط بند (ژ) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بر همان اسناد مثبته گمرکی تأکید دارد، بدین ترتیب عدم ثبت اطلاعات ورود یک کالا در گمرک نشان‌دهنده قاچاق بودن آن است و کلیه اصناف کشور باید از فروش هرگونه کالای قاچاق امتناع کنند. به عبارت دیگر فاکتور صادر شده درخصوص یک کالای وارداتی زمانی درست و قابل قبول است که وقتی به ماقبل همان کالا برگردیم، اصالت واردات آن کالا از گمرک براساس اطلاعات مندرج در سامانه جامع گمرکی مشخص شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *