سرخط خبرها
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.
واحد بازرسی و شکایات واحد بازرسی و شکایات
واحد بازرسی و شکایات
نکات مالیاتی که لازم است بدانیم… نکات مالیاتی که لازم است بدانیم…
نکات مالیاتی که لازم است بدانیم…
لینک پیج اینستاگرام لینک پیج اینستاگرام
لینک پیج اینستاگرام
اپلیکیشن اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو تهران رونمایی شد اپلیکیشن اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو تهران رونمایی شد
اپلیکیشن اتحادیه صنف تعمیر کاران خودرو تهران رونمایی شد
مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتحادیه مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتحادیه
مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتحادیه
خانه / آموزش / دلایل عمده مشکلات دود خروجی از موتور یا اگزوز را بدانید

دلایل عمده مشکلات دود خروجی از موتور یا اگزوز را بدانید

از محفظه قرارگیری موتور به ندرت دود خارج می شود و در صورت بروز این اتفاق مشکل پیش آمده معمولا در مرحله بحرانی قرار دارد. دود نشانگر خوبی نبوده و ناشی از وجود مشکلی اساسی در موتور است. رنگ دود خروجی از اگزوز خودروی شما ابزار خوبی برای شناسایی مشکل است. چرا که در صورت وجود مشکل در موتور که باعث ایجاد دود می شود، این دود توسط اگزوز از موتور خارج می شود.

نشتی ناشی از سوختگی واشر سرسیلندر می تواند باعث ایجاد دود شود. چرا که در این حالت روغن روی منیفولد (چندراهه) که دارای حرارت بالا است چکه می کند. اگر نشتی به اندازه کافی بزرگ باشد شما احتمالا آثار آن را روی سطح زمین می بینید.

تشخیص وجود مشکل در دود اگزوز بر اساس رنگ آن

از آنجا که خروج دود از اگزوز نشانگر وجود مشکلی اساسی در خودرو است؛ دهانه خروجی اگزوز با رنگ نقره ای رنگ شده است. رنگ دهانه خروجی اگزوز می تواند نشانه ای از وجود مشکل در خودرو را بدهد و به تشخیص سریع و بهینه مشکل کمک کند.

دود سیاه خروجی اگزوز همیشه به معنای وجود مشکل بسیار بزرگی نیست. اگر این دود به هنگام روشن کردن موتور تولید شده و با کار کردن خودرو و گرم شدن موتور از بین می رود نگران نباشید. این امر برای بعضی از خودروها عادی است. اما اگر تولید این دود بعد از گذشت مدت زمانی ادامه داشت دلیلی برای نگرانی وجود دارد. در این صورت برخی از دلایلی که در ادامه وجود دارد می تواند باعث این امر باشند.

فیلتر هوای کثیف یا مسدود شده 

یکی از قسمت های ضروری و مهم سیستم سوخت خودرو فیلتر هوا است که از ورود آلاینده های هوا به داخل موتور و مختل کردن عملکرد آن جلوگیری می کند. راه حل این مشکل آسان است؛ تعویض فیلتر. اگر با این وجود مشکل ادامه پیدا کرد، نشانگر این است که نسبت ترکیب هوا به سوخت در موتور نامناسب بوده و موتور زیاد سوخت می سوزاند و نسبت سوخت به هوا زیاد است. دو دلیل رایج این اتفاق عبارتند از عملکرد نامناسب انژکتور سوختی که مسدود شده و یا نشتی دارد.

عملکرد بد انژکتور سوخت

سیستم سوخت خودرو برای کار کردن در فشاری مشخص که توسط یک رکلاتور فشار سوخت کنترل می شود طراحی شده است. اگر رگلاتور (تنظیم کنند) خراب شود فشار نسبت به حد تعیین شده سیستم نوسان پیدا می کند. اگر این فشار کم شود سوخت کافی به موتور برای روشن شدن نمی رسد. اگر این فشار زیاد شود منجر به سوخت رسانی بیش از حد شده و این امر عملکرد موتور را سخت و سوخت رسانی را ضعیف می‌کند. راه حل این مشکل تعویض انژکتور سوخت است.

خرابی واشر سر سیلندر 

این خبر بسیار خوبی نیست، اما با وجود این مشکل به احتمال زیاد تمامیت ساختاری موتور خودروی شما به خطر نمی افتد. از این رو این اتفاق امری ویرانگر و خطرناک برای خودوری شما نیست. سیستم موتور خودرو عمدتا از یک قسمت موتور و سر سیلندر تشکیل شده است. موتور قسمتی است که سیلندرها و راه عبوری خنک کننده در آن تعبیه شده است. سرسیلندر جایی است که دریچه ها در آن قرار دارند. واشر سر سیلندر نیز بین این دو قرار گرفته تا اتصالات را عایق کند. اگر این واشر آسیب دیده و یا خراب شود خنک ساز موتور می‌تواند به محفظه احتراق راه پیدا کند. این یک مشکل هزینه بر اما قابل درست شدن است.

آسیب دیدگی سر سیلندر 

تعمیر این ایراد بسیار سخت می باشد. اکثر احتراق ها در سیلندر رخ می دهد و این همان جایی است که محفظه احتراق در آن قرار دارد. سر سیلندر آسیب دیده باعث از دست رفتن تراکم در موتور و استارت نخوردن آن می شود. چرا؟ چون که حرارت بسیار بالایی در آنجا وجود دارد. این حرارت بالا فشار زیادی به قطعات فلزی موتور به خصوص سرسیلندر که که در مرکز حرارت قرار دارد وارد می کند. حرارت اضافی معمولا به دلیل خرابی سیستم خنک کننده خودرو تولید می شود و موجب خرابی واشر سرسیلندر می شود. که این نیز به نوبه خود می تواند باعث آسیب به سرسیلندر شود. این یک تعمیر ساده نیست. سرسیلندر دارای سطوح بسیار دقیق بوده تا برای قسمت‌های متصل سطح صافی را فراهم آورد. شاید بهتر باشد سرسیلندر را کاملا تعویض کنید.

خرابی رینگ‌های پیستون‌ها 

این مشکل نسبت به مشکلی که در قسمت قبل اشاره شد به ندرت پیش می‌آید. اما کماکان گاه گداری در موارد خاص قابل مشاهده است. نشانگر وجود مشکل در رینگ پیستون‌ها یا سیت‌های سوپاپ دود ناشی از اگزوز است. اگر شما برای ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ایستاده اید. سپس به هنگام حرکت خودرو دود خاکستری مایل به آبی را تولید کرد نشانگر وجود مشکل در سیت سوپاپ خواهد بود. اگر تنها در شتاب‌های بالا از خودرو دود تولید شد نشانگر وجود مشکل مرتبط با رینگ پیستون‌ها است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *